пятница, 14 июня 2013 г.

Природознавство 3 клас

             Я і Україна. Природознавство.
                      3 клас
Тема:       Живлення тварин. Ланцюги живлення.   
Мета:              Формування поняття «рослиноїдні тварина», «хижа тварина», «всеїдна
                          тварина», «ланцюжок живлення»; розвивати уміння встановлювати
                          причинно – наслідкові зв’язки, досліджувати ланцюги живлення;
                          виховувати бажання вивчати природу.
Обладнання:   картки, таблиці «Тварини», «Ланцюги живлення».
                                            Хід уроку
І. Хвилинка спостережень.   (Слайд 1)
 - Які зміни сталися в природі?
 - Який стан неба?
 - Які явища природи спостерігаємо?
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
   1. Фронтальне опитування. (Слайд 2)
 - Які групи тварин ви знаєте?
 - Яких тварин називають рибами?
 - Яких тварин називають земноводними?
 - Хто такі плазуни?
   2. Тести.
     1 варіант.
 1. Істотна ознака комах:
     а) крила;
     б) вісім ніг;
     в) шість ніг;
     г) вуса;
     д) хутро;
  2. У риб тіло вкрите:
     а) мяким хутром;
     б) слизькою лускою;
     в) пірям;
     г) вологою шкірою.
3. Тварин, які частину життя проводять у воді, а частину – на суходолі, називають:
   а) рибами;
   б) птахами;
   в) земноводними;
   г) звірами.
4. Сухими лусочками вкрите тіло …
5. Тіло птахів вкрите…, а звірів …
6. Запиши назви груп тварин:
   - мурашки, жуки, метелики –це …
   - камбала, окунь, карась – це …
   - тритон, жаба, саламандра – це …
       2 варіант
1. У земноводних тіло вкрите:
   а) м’якою, вологою шкірою;
   б) слизькою лускою;
   в) м’яким хутром;
   г) пір’ям.
2. Найчисленніша група тварин – це …
3. Істотні ознаки звірів:


    а) тіло вкрите м’якою, вологою шкірою;
    б) відкладають яйця;
    в) мешкають у воді;
    г) тіло вкрите шерстю, вигодовують дитинчат молоком.
4. Тіло риб вкрите …, а птахів … .
5. Запиши назви груп тварин:
    Крокодил, гадюка, черепаха - …
    Снігур, чапля, сойка - …
    Кажан, ховрах, заєць - ..
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (Слайд 3)
   - Діти, а на які дві великі групи поділяють всіх тварин?
   - Хто тут зайвий і чому?
      а) Козуля, ведмідь, борсук, собака.
      б) Півень, сова, індик, курка, качка.
   - Продовжіть ланцюжок.
      а) Лисиця, ведмідь, …
      б) зозуля, голуб, …
      в) карась, щука, …
      г) корова, кінь,…
      д) індик, качка, …
IV. Повідомлення теми, мети уроку.
      - Тварини – це живі організми, а за рахунок чого вони живуть? (Слайд 4)
      - Сьогодні ми дізнаємось, на які групи можна поділити тварин за способом живлення.
V. Вивчення нового матеріалу.
     1. Бесіда, складання схеми.
         - Назвіть зображених на малюнках тварин і скажіть, чим вони живляться. (Слайд 5)
          Лось – звір, який живиться травою, гілками, корою дерев, грибами.
          Голуб – птах, кормом для нього є плоди й насіння рослин.
          Лин – риба, яка живиться водоростями.
          Колорадський жук – комаха, яка поїдає листки, стебла картоплі.
         - Що спільного в живленні цих тварин?
                                             Тварини
              

                  Рослиноїдні
         - А яких тварин називають хижими? (Слайд 6)
         - Назвіть їх ( Вовк, лисиця, орел, ящірка, видра, гадюка, щука, сонечко). 
                                              Тварини
          

                  Рослиноїдні                                        Хижі

        - А які тварини живуть у нас вдома? (Слайд 7)
        - Чим живиться кіт? собака?
        - Отже, тварини, які живляться і рослинами, і тваринами, називаються всеїдними.
                                                 Тварини                            (Слайд 8)                   
 



                  Рослиноїдні                                          Хижі
                                                  Всеїдні 

2. Бесіда з елементами розповіді.
- Як ви думаєте, чи пов’язані між собою всі живі організми? Переконаємось у цьому на конкретних прикладах. Покажемо стрілочками, хто чим живиться.

 а) Миша, гадюка, пшениця, орел. (Слайд 9)
    пшениця                 миша                    гадюка                  орел
б) Попелиця, калина, сонечко
     калина                   попелиця                 сонечко
в) вовк, гілки верби, козуля
     гілки верби             козуля              вовк
Це ланцюги живлення. Кожен ланцюг живлення складається із ланок. Назвіть ланки у другому ланцюгу. Розгляньте всі ланцюги і назвіть, що є першою ланкою? другою? третьою?
Отже, чи пов’язані між собою всі живі організми? Ланцюги живлення не повинні перериватись. Якщо зникнуть рослиноїдні тварини, то зникнуть хижі. У природі все взаємопов’язане. Не існує непотрібних живих організмів, тому не можна знищувати природу, адже знищення одних призводить до гибелі інших.
IV. Фізкультхвилинка.
     Раз, два – всі пірнають
     Три, чотири – виринають
     П’ять, шість – на воді кріпнуть крильця молоді
     Сім, вісім – що є сили всі до берега поплили
     Дев’ять, десять -  обтрусились і за парти опустились.
VІІ. Робота з підручником.
 1. Читання статей ст. 138 – 140
 2. Розгляд і аналіз ілюстрацій.
- До яких тварин за способом живлення належить миша? Як це довести?
- Чому видра є хижою твариною?
- Якою твариною є ведмідь? Чому?
- Що таке ланцюги живлення?
- Що є першою ланкою ланцюгів?
3. Розповіді учнів про тварин.
- Розкажіть про тварин (синичка, їжак) за планом, поданим у підручнику.
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Який ланцюг живлення є правильним? (Слайд 10)
 а) яблуня            орел             синиця;
 б) яблуня               плодожерка              синиця             орел;
 в) синиця             орел            плодожерка.
2. Складіть правильний ланцюг живлення.
 


                                                       горобець      

   капуста

 


                                                                                                  сова

3. Яка тварина є зайвою? (Слайд 11)
- Ведмідь, лось, дикий кабан, мурашка, їжак.
- Доведіть це.
ІХ. Підсумок уроку. (Слайд 12)
- Як поділяють тварин за способом живлення?
- Що таке ланцюг живлення?
Х. Домашнє завдання.
- Прочитати статті з підручника «Чим живляться тварини», «Ланцюги живлення», переказувати, давати відповіді на запитання.




Комментариев нет:

Отправить комментарий