пятница, 14 июня 2013 г.

Урок екології у 2 класі

                                          Урок екології ( 2 клас)
Тема: Охорона водойм нашої місцевості.
Мета:  Розширити поняття про вплив людини на природу, допомогти зрозуміти, що порушення людьми природних зв’язків  тягне за собою негативні наслідки як для природи, так і для самої людини, розвивати мислення, спостережливість, виховувати екологічну свідомість, культуру, бережливе ставлення до об’єктів природи.
Обладнання: мультимедійна дошка, мікрофон                  
                                          Хід уроку
           І. Організація класу
              ( Чути шум моря)
            Ведучий:
-         Розкажемо ми вам, діти, казочку.
Вона хоч невеличка, але повчальна.
Ви її послухайте і іншім розкажіть
І рідний край, і рідне море від лиха збережіть.
         ( До моря приходить рибалка, закидає вудку і співає пісню).
Рибалка:
-         Цілий день сиджу
Я на цім бережку
Піді мной пливуть купи ці сміття
Хмуриться й мружиться сонце золотеє
Сумно хлюпочеться ця брудна вода

-         Ой, щось все- таки потрапило на мою вудку.
-         Ой, рибко- рибко, золота,
Як в цім морі ти жила?
Золота рибка:
-         Ой, рибалко, не питай,
А скоріш мене спасай!
Люди вчора тут були
Наробили всім біди.
Пташкам, звірам, рибам, квітам
Їм нема тепер де жити!
Рибалка:
-         Як же бути? Що робить?
Як проблему цю рішить?
Дожилися! Раніше рибка виконувала три бажання, а тепер їй самій потрібна допомога.
Золота рибка:
-         Знаю я, що нам робити. Як проблему цю рішити. Покличу я сюди сонячні промінчики, вони все бачать, скрізь бувають, вони нам допоможуть:
-         Промінчики милі, промінчики любі,
Сонцевісні, легкокрилі,
Ви і співом, і любовю
Сонце водите з собою.
Ви скоріш до нас прийдіть
Рідне море нам спасіть.
Сонячні промінчики:
-         Ми сонячні промінчики
До вас сюди прийшли,
Щоб врятувати рідний край
Від лютої біди,
-         Щоб людям стало соромно
За купи ці сміття
Ви будете врятовані
На все своє життя.

Пісня Сонячних промінчиків:
-         Ми у світ цей прийшли,
Щоби людство спасти,
Хай огорнуть всю землю
Квітучі сади
Хай буяють ліси й повно водять річки
І у небі пливуть журавлині ключі.

Так давайте всі станем в веселий танок
Збережем рідне море і цей бережок.
Хай повсюди лунає лиш радісний сміх
І ця пісня єднає навколо усіх.
Рибалка:
-         От спасибі, дорогенькі!
Так підтримали ви нас!
Сонячні промінчики:
-         Та пора уже, рідненькі,
Нам летіть од вас.
Над садами, над ланами
Завжди будемо ми з вами.
-         А, щоб ви не сумували
Залишаєм вам малят-
Цих маленьких школярят.
-         Це наші помічники, вони навчаються в Азовській школі і вже з першого класу знають, що треба любити і оберігати свою рідну землю.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Вчитель:От на нашому уроці ми і дізнаємось як учні нашого класу вміють оберігати природу.  Ми, діти, живемо з вами в прекрасній місцевості, вона, наче блакитна  квітка на долоні нашої Батьківщини. Так говорять ті, хто хоч  раз побував тут. Проте не все так гарно в нашому домі. Історія людства свідчить про те, що воно не просто брало з природи необхідне, а бездумно руйнувало довкілля, забруднюючи навколишнє середовище.
  Ми з вами живемо в степовій зоні,але наше рідне селище знаходиться поблизу водойм. ( Показати на карті). А хто з вас, діти, знає як називаються водойми нашого краю?
Ви здогадалися, якою буде тема нашого уроку? Розєднайте слова, які записані на синій стрічечці, і ви дізнаєтесь про що саме йтиметься.

            Охорона водойм нашої місцевості

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-         Вчитель: Сьогодні на уроці ми зясуємо в якому стані вони перебувають. Тож вирушаємо ми з вами діти у подорож, а мандрувати ми з вами будемо на човні, давайте зараз швиденько виготовимо паперові човники. Першими на човен піднімається команда « Екологів»,  другими - 
«Дослідників». Яким маршрутом ми з вами вирушимо нам повідомлять інформатори човнів.
1.     Повідомлення учнів.
-         Наша подорож розпочинається. Молочний і Утлюкський лиман. Вони знаходяться на різних косах нашої місцевості: Пересип і Федотовій. Молочний лиман є унікальною цілісною екосистемою, яка об’єднує сухий степ, штучні лісові насадження та різноманітні водно-болотні угіддя. За даними досліджень на території лиману зустрічається понад 274 види птахів. Водойми мають важливе рибогосподарське значення для всього Азовського басейну. Найчастіше з риб зустрічається піленгас та бичок- пісочник. Він заходить в Утлюкський лиман на початку квітня, а потім на нерест – до Молочного лиману. Крізь лимани проходять шляхи міграції перелітних птахів, серед них є огар, журавель степовий, дрохва, які занесені до Червоної книги.

-         Азовське море має площу 39 тисяч квадратних метрів, що в 11 разів менше площі Чорного моря. Азовське море неглибоке, глибина його не перебільшує 15 метрів. Морська вода містить мало солі і легко замерзає. Тваринний світ налічує біля 400 видів, серед яких 79 видів риб. Це камбала, хамса, судак, бичок. Ще не так давно у морі було багато риби, але зараз воно забруднене і потребує охорони.
-         Вчитель: Отже, вирушаємо!  Підняти якір! Пливи, пливи, човнику, за водою, подружися з хвилечкою голубою.  Увага на екран! (Перегляд відео).

-         Вчитель: Сумно хлюпочуться хвилі, закінчилося літо, незабаром настане зима. Подивіться, діти, що залишили люди після себе.
А це Молочний лиман. Ви здивуєтесь, де поділася вода? Це наслідок втручання людей. На місці, яке вкрите травою, була вода, водилося багато риби.
А це звалище сміття знаходиться поруч з лиманом. І знову ми бачимо негативний вплив людей. Щоб оці пластикові пляшки перегнили потрібно 180 років, а пакети, які ми використовуємо в господарстві перегнивають на 20 років більше. І ми з вами знаємо, що сміття ні в якому разі спалювати не можна. Бо цим ми забруднюємо повітря.
А це Утлюкський лиман. Видно, як відпочивають птахи на воді. Поруч з лиманом і морем багато новобудов. Вони порушили берегову зону.
2.     Перша зупинка.
-         Сподобалась вам картина, яку ми побачили? Що ми з вами зможемо зробити, щоб виправити таке жахливе становище наших водойм? А відповісти на це запитання допоможуть нам завдання, які ви зараз отримаєте.
Команда «Екологів»
Викресли з наведеного назви тих предметів, яких не повинно бути у воді
Пластмасові стаканчики, риба, залізні предмети, папір, зламані вудочки, водяні рослини, картонні коробки, серветки, пляшки, харчові упаковки.
Команда «Дослідників»
Прочитай. Користуючись словами з довідок, запиши відповіді.
Я в морі. Я із скла. Я порізала ступню маленькій дівчинці, коли вона купалася. Що я?   ( ……………… …………………………………….).

Я дуже хвора. Мені не вистачає кисню для дихання. Мені більше не подобається плавати в цьому морі. Хто я? (……………………..).

Я мокра. Я потрібна усім живим істотам. Усі рослини, тварини і люди помруть без мене. Що я? ( …………………………).

 Слова для довідок: Риба, чиста вода, розбита пляшка.

Вчитель: Хотілося б вам купатися в таких водоймах? Хто з вас разом з батьками відпочивав біля моря? Давайте визначимо правила поведінки біля водойм.
-         Не залишати сміття біля води і не кидати його у воду.
-         Не кидати у воду гострі предмети.
-         Не турбувати і не вбивати птахів, які мешкають біля водойм.
-         Охороняти рослини, які ростуть поруч з водоймами.

3.     Фізкультхвилинка
Ми пограємо в гру «Найкращий еколог».
1)     Якщо ви розкидаєте сміття на вулиці – почухайте собі носик.
2)     Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть три рази.
3)     Якщо ви не спалюєте сміття у дворі – плесніть три рази в долоні.
4)     Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці.
5)     Як ми вміємо робити «вузлики напам’ять”.
6)     Якщо у вас болить душа, коли бачите зламану гілку, або поранену пташку – покладіть руку на серце.
7)     Якщо хочете дружити, бути в злагоді з природою – потисніть одне одному руки.
4.     Зупинка друга.
Вчитель: Наш народ дуже мудрий. Він склав багато прислів’їв про воду. Ви теж знайомі з ними. Команди, слухаємо вас.
-         Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
-         Ліс і вода – брат і сестра.
-         Де верба, там і вода.
-         Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
-         Хліб – батько, вода – мати.
-         Ліси і води – краса природи.
-         Не роби зла воді – будеш жити у добрі.
-         Зіпсував воду – не буде честі.
5.     Зупинка третя.
      Зустріч з екологом нашої місцевості. Відеоінтерв’ю.
-         Хто винен в тому, що сталося з нашими водоймами?
-         Про які заходи захисту наших лиманів і Азовського моря ви можете розповісти?
-         Ваші побажання дітям?
IV. Підсумок уроку.
-         Намалювати емблеми на тему «Якою має бути природа рідного краю».
-         З якими словами ви б хотіли звернутися до дорослих?
-         Звернення дітей:
Людство, ти знаєш чого мені треба?
Чистого дощику з синього неба,
Треба і чути, і бачити літом,
Як заливається жайвір над житом,
Як підпадьомкають у мідній пшениці
Досвітком тихим перепелиці.
Треба, щоб в лісі для лиса і лося
Місця живого хоч трошки знайшлося,
Треба ще рибок малих і великих
В чистих – пречистих озерах і ріках,
Треба, щоб я по морському купанню
Не віддмивавсь од мазуту у ванні,
Треба сніданків і треба обідів,
Тільки, будь ласка, без жодних нуклідів.
Треба, виходить не так вже й багато…
Люди, чи важко про це все подбати?
Вчитель: Наш урок закінчується, запам’ятайте, діти, природа – наш спільний дім. Ми всі – діти природи. Знищити природу легко, відновити -  майже неможливо.


                                                    






Комментариев нет:

Отправить комментарий